Logo

RSS Print

Skandinavisk eventyr

Filmatiseringen af den legendariske historie om den norske opdagelsesrejsende Thor Heyerdals Kon-Tiki-ekspedition har været længere undervejs end selve ekspeditionen. 15 år og 100 millioner kroner efter at den britiske producer Jeremy Thomas forelskede sig i historien, er Nordisk Film nu klar med spillefilmen "Kon-Tiki". FILMupdate har mødt filmens danske producenter Henrik Zein og Lone Korslund.

  • Foto: Carl Christian Raabe

    Foto: Carl Christian Raabe

Af Freja Dam/DFI

"Kon-Tiki" er en dramatisering af den virkelige historie om den norske opdagelsesrejsende Thor Heyerdahl, der i 1947 kastede sig ud på en livsfarlig ekspedition 8000 kilometer tværs over Stillehavet. Sejlende på en balsatræsflåde uden andre hjælpemidler end en kortbølgeradio og med et mandskab, hvor kun en enkelt havde sejlererfaring. Heyerdal var stærkt opsat på at bevise sin teori om, at Polynesien var blevet befolket fra Peru i Sydamerika og ikke fra Asien, som samtlige etablerede videnskabelige teorier ellers pegede på.

"Store skandinaviske film bør være del af udbuddet for det danske biografpublikum. Det ville være så sørgeligt, hvis det ender med, at der kun er 'Batman' og 'Spiderman' på programmet."

"'Kon-Tiki' er jo et eventyr. At den er baseret på en sand historie om en stor nordisk helt, som alle – i hvert fald over 45 år – kender, gør den bare endnu bedre. Vi havde to dygtige instruktører – norske Joachim Rønning og Esben Sandberg, som jeg havde arbejdet sammen med på 'Max Manus' – og en stor engelsk producent i ryggen. Det var et fantastisk udgangspunkt og mulighed for at producere en stor film, og vi har hele tiden troet på, at filmen har et stort potentiale," siger "Kon-Tikis" executive producer Lone Korslund, da FILMupdate møder hende og administrerende direktør for Nordisk Film Productions Henrik Zein på Nordisk Film i Valby.

Fra Hollywood til Skandinavien
Den britiske producer Jeremy Thomas (som står bag film som Bernardo Bertoluccis "Den sidste kejser", Terry Gilliams "Tideland" og David Cronenbergs "A Dangerous Method") fik i 1996 ideen til at filmatisere den historie, han havde været fascineret af fra barnsben. Thor Heyerdal havde på forhånd afvist mange tilbud om filmatisering, men det lykkedes Thomas at erhverve rettighederne. Heyerdal, der selv havde vundet en Oscar for sin dokumentarfilm om ekspeditionen i 1951, var simpelthen imponeret af Thomas' produktion af Oscar-vinderen "Den sidste kejser".

Jeremy Thomas forsøgte i flere omgange at søsætte "Kon-Tiki" som en stor Hollywood-produktion, men finansieringen faldt gang på gang til jorden. Først da den norske forlægger Johan Stenersen opfordrede Thomas til at skalere ned og lave filmen som en norsk produktion, kom der for alvor skub i projektet. Den norske manuskriptforfatter Petter Skavlan og instruktørduoen Joachim Rønning og Esben Sandberg kom ind i billedet efterfulgt af Nordisk Film Distribution.

"Instruktørerne kom til os for tre-fire år siden og spurgte, om vi ville være med i 'Kon-Tiki'. Fordi det er sådan en dyr film, blev vi enige om, at det ville være en god aftale for alle parter, hvis vi udover distributionen også gik med i produktionen," fortæller Lone Korslund, der som Head of Nordic Acquisitions & co-production hos Nordisk Film har til opgave at finde nordiske filmprojekter.

Bl.a. med støtte fra det norske og danske filminstitut fik selskabet rejst 93 millioner norske kroner til filmen.

"Selvom det i udlandet er et lille budget, så er det jo et astronomisk budget herhjemme. Produktionen har fyldt som 3-4 almindelige film, og vi har optaget over tre måneder, næsten dobbelt op i forhold til vores normale produktioner," fortæller Henrik Zein.

Indspilninger på både norsk og engelsk, optagelser på vand, omfattende visual effects og koordination med 14-15 samarbejdslande viste sig at blive noget af en udfordring for Danmarks ældste produktionsselskab.

"Vi har joket lidt med, at forberedelserne til filmen alene tog længere tid end selve Kon-Tiki-ekspeditionen. Thor Heyerdal brugte 10 år: han fik ideen i 1937 og sejlede ud i 1947. Den her film har været 15 år undervejs, og rejsen har været mere end dobbelt så lang, fordi vi har været på Malta, Maldiverne, Bulgarien og tre andre lande."

"Der har været rigtig mange faldgruber, men vi har heldigvis taget ved lære af tidligere storproduktioner. Det er ingen hemmelighed, at 'Jeg er Dina' har ligget som et spøgelse over Nordisk Film i 10 år, fordi den overskred alle økonomiske grænser uden at gå godt i biografen. Så at kaste sig ud i et nyt eventyr i den størrelsesorden har krævet, at vi har givet hinanden håndslag på at forberede os anderledes, fx ved at indhente referencer på samarbejdspartnere, tage på researchture og lettet styringen ved at behandle fakturaer elektronisk," fortæller Henrik Zein.

"Der er heller ikke er så mange i Norden, der har erfaring med at lave skandinaviske film med et budget på 100 millioner. Det er en udfordring, når man ikke har prøvet det før," siger Lone Korslund.

Skandinaviske flagskibe

Producerne er dog enige om, at "Kon-Tiki" har været alle strabadserne værd. Og er klar på endnu en storfilm.

"Det er ærgerligt, hvis vores nordiske historier udelukkende skal produceres af amerikanerne. Hvorfor skal vi ikke selv gøre det? Skal vi kun producere køkkenbordshverdagsdramaer til 15-20 millioner kroner stykket? Vi har så mange kvaliteter og kreative talenter i både Danmark, Sverige og Norge. Jeg synes også, at store skandinaviske film bør være del af udbuddet for det danske biografpublikum. Det ville være så sørgeligt, hvis det ender med, at der kun er 'Batman' og 'Spiderman' på programmet. Vi er i benhård konkurrence med de amerikanske film. Derfor er det vigtigt, at vi har de her kæmpestore nordiske flagskibe," siger Lone Korslund.

"Selvom vi med 'Kon-Tiki' satser stærkest på det norske hjemmemarked, tror jeg også, at filmen kan have et stort potentiale i Danmark og internationalt. Det er et eventyr - en universel historie - som egentlig ikke er hverken specielt norsk eller specielt dansk. I de seneste to-tre år har vi set en tendens til, at de film, der har vist potentiale i flere skandinaviske lande, typisk også sælger godt internationalt."

"Kon-Tiki" har da også allerede vist sit værd både i Norge og internationalt. Filmen har netop haft verdenspremiere på den norske festival Haugesund og får international premiere på Nordamerikas største filmfestival, Toronto International Film Festival, i september.