sorg-og-glaede-still-foto-martin-dam

Sorg og glæde indstillet til Oscar-kapløbet

19.09.2014

Sorg og glæde bliver den danske deltager i Oscar-kapløbet i kategorien Foreign Language Film.

Af: DFI

Komitéen, der indstiller en dansk film til kapløbet om en Oscar-nominering, mødtes torsdag den 18. september for at afgøre, hvilken af de tre shortlistede film, "En du elsker", "Kapgang" og "Sorg og glæde", der bliver dette års Oscar-deltager. Komitéen indstillede enstemmigt den sidste.

"Det har været en vanskelig beslutning. Vi har stået med tre meget personlige film af instruktører, som er rigtig godt kendt, og som vi kan være stolte over. De har alle gjort sig internationalt bemærket gennem årene. Komitéens medlemmer har alligevel enstemmigt valgt at pege på "Sorg og glæde", som årets danske deltager," siger formand for komitéen, Henrik Bo Nielsen fra Det Danske Filminstitut.

"Instruktøren af 'Sorg og glæde', Nils Malmros, har en meget lang karriere bag sig. Han er en markant fortæller, der tør skille sig ud. Han er ikke bange for at tage fat i tabuer, han griber universelle temaer og berører nænsomt os alle. Verden over har instruktøren trofaste fans, der beundrer hans mod og personlige stil."

"Sorg og glæde" fik verdenspremiere på Filmfestivalen i Rom sidste efterår, og har været vist på et stort antal festivaler over hele verden fra Moskva over Sydkorea, Kina og Brasilien til Canada. Herhjemme blev filmen set af 272.000.

Den danske komité og Oscar-reglerne
I Danmark er det en komité nedsat af Det Danske Filminstitut, som afgør hvilken film, der indstilles i kategorien Foreign Language Film. Komitéen består ud over formanden af Tivi Magnusson fra Producentforeningen, Martin Strange-Hansen fra Danske Filminstruktører, Andreas Fischer-Hansen fra Dansk Filmfotograf Forbund, Louise Kidde Sauntved fra Danske Filmkritikere, Kim Pedersen fra Danske Biografer og Steffen Andersen-Møller fra Det Danske Filminstitut.

Akademiets regler kræver, at den indstillede film har haft biografpremiere i perioden fra 1. oktober 2013 til 30. september 2014, og at den er produceret uden for USA og med et andet sprog end engelsk som det væsentligste dialog-sprog. Det sidste udelukker to af årets film, "Nymphomaniac" og "The Salvation".

Hvert land kan indstille netop én film til nominering. Fra 1. oktober vurderes de indstillede film af the Academy of Motion Picture Arts and Sciences' "foreign language" komité, der skal vælge seks film til en shortliste. En eksekutiv komité tilføjer derefter yderligere tre film til shortlisten for at sikre, at der ikke er iøjnefaldende udeladelser på shortlisten, der derefter består af ni film. To komitéer, en på USA's østkyst og en på vestkysten, ser derefter de ni film og vælger de fem film, som Oscar-nomineres.

Kort før jul offentliggøres Oscar-shortlists for de forskellige kategorier. Den præcise dato er aldrig officiel. Mandag den 29. december indledes stemmeprocessen til nomineringerne, som offentliggøres torsdag den 15. januar. Det 87. Academy Awards Show finder sted søndag den 22. februar.

Danske Oscar-indstillinger de seneste 10 år til Foreign Language Film

2015 Sorg og Glæde / Nils Malmros
2014 Jagten / Thomas Vinterberg / nomineret
2013 En kongelig affære / Nikolaj Arcel / nomineret