Stærk talent-duo får Nordisk Film Prisen

Allerede før premieren på deres første spillefilm har dokumentaristen Michael Noer og manuskriptforfatteren Tobias Lindholm udvist så stort talent, at de hædres med Danmarks største filmpris på 104.000 kr. Overrækkelsen fandt sted under åbningen af CPH PIX festivalen.

For 14. gang blev Nordisk Film Prisen onsdag aften overrakt. Som noget nyt skulle prisen i år gå til et talent i stedet for til et etableret navn indenfor dansk film og tv. Det sker fordi Nordisk Film ønsker at støtte talentudvikling i en tid, hvor dansk film skal fastholde sin position både i Danmark og internationalt.

Men det var ikke den eneste fornyelse. For prisen gik ikke til ét men til to talenter: dokumentaristen Michael Noer og manuskriptforfatteren Tobias Lindholm.

"Michael Noer og Tobias Lindholm er både hver for sig og sammen ikke til at komme udenom. Som henholdsvis instruktør og manuskriptforfatter har de allerede vist, at de kan noget særligt. Og sammen har de instrueret filmen 'R', der en af de mest interessante New Danish Screen film i mange år. En film, der allerede har modtaget en pris og været udtaget til flere festivaler inden den danske premiere på CPH PIX d. 22. april," siger prisudvalgsformand Thomas Heinesen, der er direktør for produktion og udvikling i Nordisk Film.

Ifølge Thomas Heinesen er de to prismodtageres talent uomtvisteligt dokumenteret gennem de første lovende prøver på deres kunst, men endnu ikke fuldt udfoldet. Prisudvalgets håb er derfor, at Nordisk Film Prisen kan bruges som et kærkomment og nødvendigt skub i den videre udvikling. I motivationstalen sagde Thomas Heinesen desuden:

"I noget der nærmest er et arbejdsraseri har Michael Noer udfordret sig selv og sit talent med en række film, der ikke bare har høstet velfortjent ros og priser – men vist at her er et særligt menneske. En af de sjældne kombinationer af talent, nysgerrighed, energi og mod."

Om Tobias Lindholm sagde han:
"Igen er der en sjælden kombination af en nysgerrighed, mod, energi – og så et uomtvisteligt talent for at fortælle historier, der drager os, ryster os og tegner nogle markante og interessante personer."

Nordisk Film Prisen er Danmarks største filmpris og uddeles af Nordisk Film Fonden. Prisen består udover hæderen af et pengebeløb svarende til filmselskabets alder gange 1000 kr. – i 2010 er beløbet altså 104.000 kr. Prisudvalget består af Thomas Heinesen, Kim Leona, Annette K. Olesen, Kim Fupz Aakeson, Poul Nesgaard og Jørgen Ramskov.

Samarbejdet med CPH PIX er oplagt, idet festivalen i forvejen har stærkt fokus på nye talenter og hvert år præmierer et nyt filmtalent på vej i forbindelse med festivalkonkurrencen.

Fakta
Prismodtagerne er klassisk uddannede filmfolk fra den Danske Filmskole, som begge har valgt utraditionelle veje tidligt i deres lovende karriere.

Michael Noer er uddannet på filmskolens dokumentarfilmlinie i 2003. Han har allerede seks film bag sig. Hans film viser voldsom kreativ lyst og energi til at kaste sig ud i stort set alle genrer og former lige fra den klassiske dokumentar over tv-dokumentarfilmen om Mimi Jacobsen, den korte fiktion med filmen 'Hawai', formeksperimentet 'Vesterbro', den lange dokumentarfilm 'De vilde hjerter' og som et foreløbigt slutpunkt spillefilmen 'R'.

Tobias Lindholm er uddannet fra Filmskolens manuskriptlinje i 2007. Han har også haft meget travlt. Han har skrevet manuskripter til kortfilmen 'Hawai', som han lavede sammen med Michael Noer, en spillefilm, Thomas Vinterbergs 'Submarino' med flotte anmeldelser, to tv-serier på DR – 'Sommer' og den kommende store satsning, 'Borgen' – samt en kombineret rolle som forfatter/instruktør på fællesprojektet 'R' med Michael Noer.