THE SALVATION solgt til USA og Canada

Kristian Levrings danske western, der netop nu er "talk of the town" blandt de internationale sælgere på årets filmfestival i Cannes, er solgt til et af de mest hæderkronede distributionsselskaber i Nordamerika, IFC Films, som bl.a. har distribueret film for Lars Von Trier og Susanne Bier.

Foto: Jens Schlosser

Efter den fantastiske modtagelse fra publikum og den internationale presse på filmfestivalen i Cannes i weekenden, er Kristian Levrings danske western THE SALVATION "hottere end hot" blandt internationale salgsagenter på festivalen.

Der forhandles i disse dage med filmdistributører i hele verden, og der er ingen tvivl om, at der er kæmpe interesse for den danske western. I går lykkedes det således at lukke en salgsaftale, der sikrer distribution i USA og Canada, og det er ikke hvem som helst, der får overdraget tøjlerne i Nordamerika. Det danske salgsselskab TrustNordisk har indgået en aftale med det amerikanske distributionsselskab IFC, der er førende i USA, når det gælder distributionen af uafhængige film.

IFC har distribueret film i Nordamerika siden år 2000 og har håndteret spillefilm for stjerneinstruktører som Steven Soderberg, Richard Linklater, Gus Van Sant, Spike Lee, Todd Solondz, Olivier Assayas og vores egne Susanne Bier og Lars Von Trier.

Foruden USA er det i de forgangne uger lykkedes at lukke salgsaftaler med Frankrig, Australien, Benelux-landene, Grækenland, Estland, Sverige, Island, Finland og Norge.

Glæde hos dansk salgsselskab

Hos TrustNordisk er der glæde over den fantastiske interesse, der omgærder THE SALVATION i Cannes netop nu. Direktør Rikke Ennis udtaler:

- Interessen for THE SALVATION har været intet mindre end overvældende. Vi har ikke forhandlet med studier og til de priser siden "Dancer in the Dark". Dansk film er i højere kurs end nogensinde, og ingen er i tvivl om, at Mads Mikkelsen nu officielt er en verdensstjerne. Vi er så stolte over Kristians Levrings film!

THE SALVATION fik verdenspremiere natten til søndag som en del af filmfestivalens officielle program. Den propfyldte salg i festivalpalæets største sal kvitterede med stående ovationer i seks minutter, og henover weekenden indløb der begejstrede anmeldelser fra verdens mest toneangivende filmtidsskrifter, bl.a. Hollywood Reporter, Variety, Screen International, Empire Magazine og TotalFilm. THE SALVATION får premiere i knap 70 biografer over hele Danmark i morgen.