christoffer-20boe-web

Zentropas kæmpesatsning “Journal 64” får Christoffer Boe som instruktør

21.05.2017

Den fjerde Afdeling Q-film bliver optaget i begyndelsen af næste år og får premiere op til efterårsferien 2018.

Zentropa, som er del-ejet af Nordisk Film, er i disse uger i fuld gang med planlægningen af sin fjerde og sidste Afdeling Q-film. “Journal 64” har været i støbeskeen længe, men nu er et større puslespil faldet på plads. Det betyder, at filmen bliver en realitet og går i optagelse i starten af det nye år med forventet premiere 4. oktober 2018, lige op til efterårsferien.

På et pressemøde hos Film i Väst i Cannes kunne Zentropa offentliggøre, at filmens instruktør er fundet, og det bliver den prisbelønnede instruktør Christoffer Boe.

”Så er det tid til den store finale. Det er en lang og fantastisk rejse, som nu skal afsluttes med et brag af en film. Vi vil gøre alt for at slutte af på toppen, og hvad er bedre end at gøre det med Nikolaj Lie Kaas og Fares Fares i selskab med en af de største filmiske begavelser, vi har: Christoffer Boe,” siger producer Louise Vesth fra Zentropa.

Christoffer Boe ser frem til arbejdet med “Journal 64” og udtaler:

“Jeg glæder mig til at kaste mig over Carl Mørck og hans mysterier. Ikke for at nedbryde ham - men for at bygge ham op og finde nye veje og nye udtryk inden for det folkelige. Jeg har selv været ung og naiv og troet, at det folkelige var kunstens modsætning. Men som årene er gået, kan jeg nu som moden herre se, hvordan det folkelige netop kan være kunstens sparringspartner, der lader os alle betræde nye veje.”

Christoffer Boe (født 1974) blev færdig på Den Danske Filmskole i 2001, hvor han lavede kortfilmene “Obsession”, “Virginity” og “Anxiety”. Boe er medstifter af Alphaville Pictures Copenhagen ApS, hvori de fleste af Boes hidtidige film er blevet produceret. Christoffer Boes første spillefilm “Reconstruction” (2003) vandt Camera d’Or ved Cannes Film Festival, og hans anden spillefilm “Allegro”, med Helena Christensen og Ulrich Thomsen i hovedrollerne, blev vist ved Sundance Film Festival og vandt en Robert i kategorien Årets Fotograf.

Ved Venice Film Festival i 2006 modtog Christoffer Boe prisen Young Cinema Award for den eksperimenterende film “Offscreen” (2006). Med thrilleren “Alting bliver godt igen” lavede Christoffer Boe en rendyrket genrefilm, og med den stort anlagte “Spies & Glistrup” (2013) opnåede han sit folkelige gennembrud. Filmen solgte over 300.000 biografbilletter og modtog også tre Robert-priser. I slutningen af april i år havde Christoffer Boe premiere på “Rejsen”, en filmisk og sanselig særudstilling på Moesgaard Museum uden genstande. Han starter nu optagelser på Miso Films miniserie “Kriger”, som han instruerer alle seks afsnit af til TV 2.

Det bliver Nikolaj Arcel som med hjælp fra Bo Hr. Hansen og Mikkel Nørgaard skriver filmens manuskript. Finansieringen til “Journal 64” forventes at være på plads i løbet af sommeren. Filmen får et budget på 39 mio. kr.